"All business sker innan lunch"

Med ett tidigt intresse för konsumentprodukter och en stark vilja har Anna redan tagit sig långt i karriären. Hör henne berätta om utmaningarna som Senior Brand Manager och vad hon uppkattar mest med sitt jobb.

Hur fick du första jobbet?
Jag började som traniee på marknads/tradeavdelningen på SCA i Göteborg, ett jobb som innebar att jobba med flera olika märken, kategorier men också i gränslandet mellan sälj och marknad. Jag har alltid varit intresserad av konsumentprodukter och speciellt FMCG- i denna roll kände jag  att jag hamnade rätt direkt. Att ha en del praktik inbyggd i utbildningen var en viktig del för mig när jag valde högskola/universitet. Det är defintivt rätt sätt att bygga nätverk men också att få känsla för vilken del inom yrket som man vill vidareutvecklas inom och verkligen satsa på.

Vad innebär det att jobba som Senior Brand Manager?
Som Senior Brand Manager på det amerikanska matföretaget General Mills leder jag det nordiska marknadsteamet inom varumärkena Häagen -Dazs, Old El Paso, Green Giant och Nature Valley. I mitt jobb ingår både att vara strategisk arkitekt, lägga nordiska årsplaner och anpassa europeiska lanseringar tilll nordisk marknad, samtidigt som det till stor del handlar om att leda varumärkena tillsammans med Brand Managers. I min roll jobbar jag framförallt internationellt tillsammans med partners i europa och ger vår  nordiska input på övergripande planer/projekt. 

Hur ser en dag på jobbet ut för dig?
Stor del i mitt jobb handlar om kommunikation i olika former, dels internt med marknadsteam eller lokala cross functional teams, dels mot europeiska team eller mot externa partners som media/reklam/pr. När jag inte är ute och reser i europa kommer jag ofta in tidigt- till kontoret- min metod är att ”all business sker innan lunch.” Jag har ofta ca 3-4 möten per dag och sitter en hel del i telefon eller mailar. Att jobba med länder med olika tidszoner/kulturer kräver planering men är en av de sakerna jag uppskattar allra mest med mitt jobb. Att gilla att siffror och uppföljnig är också en viktig del i mitt jobb - att veta vad det du lägger pengar på ger för resultat i form  av sälj- eller övriga KPI:er är något som jag spenderar mycket tid på. Jag försöker alltid äta lunch med olika medarbetare eller partners för att hålla mig uppdaterad vad som är på gång.

Har du några framtida mål?
Jag ser gärna att jag har en roll som har ansvar för nya marknader eller marknader vi vill utveckla med nya varumärkeslanseringar. Det hade varit en dröm att få vara med och starta upp något från början.

Vilka är dina bästa råd till den som är nyexad?
Mitt bästa råd är att sätta upp en tydlig målbild för var du vill komma inom kort/lång sikt, detta tror jag är superviktigt, sen gäller det att ta aktiva val varje dag för att närma sig målbilden steg för steg.

Ser du något som du tycker verkar vara ett intressant jobb- kontakta företaget och förklara varför du tror du kan vara rätt person för dem.  Som jag ser det är det viktigt att försöka skapa lägen själv men egen drivkraft och beslutsamhet . Var mån om och vårda ditt nätverk/människor, ni kommer alltid kunna hjälpa varandra på något sätt.  Att jobba med att sprida energi och lösningsorientering på jobbet ger också mycket energi tillbaka- can do attitude.

 

Namn: Anna Palmér
Ålder: 30
Arbetsgivare: General Mills 
Jobbar som: Senior Brand Manager
Min utbildning: Civilekonom från Halmstad Högskola (2008-2011) samt Handelshögskolan i Göteborg (2012)
Inriktning: Marknadsföring
Examensår: 2012
Medlem i Civilekonomerna sedan: 2009